Vedtægter for Marieskolen

Vedtægter for Marieskolen

I – Navn, adresse, hjemsted og status:

§ 1:
Stk. 1:
Skolens navn er ’Marieskolen’. Skolen er oprettet i juli 2014.

Stk. 2:
Skolens hjemsted er Richtsensgade 12, 6270 Tønder.

Stk. 3:
Skolen er en selvejende institution, som er uafhængig i sit virke. Skolens CVR-nr er
35937234.

II – Skolens formål:

§ 2:
Stk. 1:
Skolens formål er at drive en privat grundskole, en skolefritidsordning og, hvis der er
mulighed og behov herfor, en børnehave – efter de til enhver tid gældende love og
andre regler for friskoler og private grundskoler m.v.

Stk. 2:
Skolen skal give en undervisning, som står mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen.

Stk. 3:
Skolen skal forberede eleverne til at leve i et samfund som det danske med frihed
og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes demokratiske dannelse og deres
kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder,
herunder ligestilling mellem kønnene.

III – Skolens bestyrelse og leder:

§ 3:
Stk. 1:
Skolens bestyrelse varetager den overordnede ledelse af skolen – herunder
børnehaven. og er ansvarlig over for Børne- og Undervisningsministeren for, at
skolens økonomi og drift – herunder forvaltningen af de statslige tilskud – er i
overensstemmelse med skolens vedtægt og med de til enhver tid gældende love og
andre regler for friskoler og private grundskoler.

Stk. 2:
Skolens ledelse varetager den daglige pædagogiske ledelse af skolen. Skolens ledelse
har tillige ansvaret for, at den daglige drift af skolen er forsvarlig og i
overensstemmelse med gældende regler og vilkår.

Stk. 3:
Bestyrelsen består af 5 bestyrelsesmedlemmer
og 2 suppleanter, som vælges af forældrene til elever på skole (forældrekredsen)
på den årlige generalforsamling. 3 af bestyrelsesmedlemmerne
samt de 2 suppleanter, skal vælges af og blandt skolens forældre. 2 bestyrelsesmedlemmer
kan være eksterne medlemmer, som vælges af forældrekredsen
på generalforsamlingen. Bestyrelsen er ansvarlig for, at det alene er forældre
tilhørende forældrekredsen, der stemmer.

Stk. 4.
Bestyrelsesmedlemmerne vælges for 2 år. I lige år vælges 3 medlemmer og i ulige år
2 medlemmer. Hvert år vælges for et år 2 suppleanter fra forældrekredsen, som
automatisk optages i bestyrelsen, hvis en eller flere bestyrelsesmedlemmer udtræder
heraf.

Stk. 5.
Bestyrelsesmedlemmerne skal ikke udtræde af bestyrelsen, hvis deres børn i
valgperioden udskrives af skolen mod forældrenes ønske. Bestyrelsesmedlemmer kan
ikke afsættes i valgperioden, jf. dog § 3 stk. 13.

Stk. 6.
Bestyrelsen bør så vidt muligt have en afbalanceret sammensætning af kvinder og
mænd jfr. § 11, stk. 2 i lov om ligestilling af kvinder og mænd.

Stk. 7.
Skolens ansatte kan ikke være medlem af bestyrelsen og kan kun deltage i valg af
bestyrelsen, når disse samtidigt er medlem af forældrekredsen. Bestyrelsen kan
beslutte, at skolens leder samt en repræsentant for de ansatte kan deltage i
bestyrelsens møder uden stemmeret. Ved behandling af enkeltsager, der vedrører
skolens leder eller enkelte ansatte, kan bestyrelsen suspendere mødedeltagelsen for
en, flere eller alle de pågældende.

Stk. 8.
Bestyrelsesmedlemmerne er ikke ved udøvelsen af bestyrelseshvervet undergivet
beslutninger truffet af den organisation, institution eller lignende, som har valgt eller
udpeget den pågældende.

Stk. 9.
Bestyrelsen konstituerer sig selv. Formanden vælges af og
blandt bestyrelsesmedlemmer. Næstformanden træder i formandens sted ved
formandens forfald.

Stk. 10.
Bestyrelsesmedlemmerne skal være myndige, og mindst et flertal, herunder
formanden, skal være registreret i CPR med bopæl i Danmark.

Stk. 11.
Bestyrelsesmedlemmer hæfter ikke personligt for skolens gæld, men kan blive stillet
til ansvar efter dansk rets almindelige erstatningsregler.

Stk. 12.
Bestyrelsesmedlemmerne kan ikke modtage honorar eller lignende af skolens midler
for varetagelsen af hvervet som bestyrelsesmedlem.

Stk. 13.
Et bestyrelsesmedlem udtræder af bestyrelsen øjeblikkeligt, hvis medlemmet ikke
længere opfylder habilitetsbetingelserne i forvaltningslovens kapitel 2 om inhabilitet
og kapitel 8 om tavshedspligt m.v.

Stk. 14.
Et bestyrelsesmedlem udtræder af bestyrelsen øjeblikkeligt, hvis medlemmet ikke
opfylder de betingelser for medlemskab af bestyrelsen, som følger af friskolelovens §
5 eller af vedtægterne

Stk. 15.
I tilfælde af et bestyrelsesmedlems udtræden i funktionsperioden f.eks. ved generel
inhabilitet indtræder suppleanten i den pågældendes resterende funktionsperiode.
Hvis dette ikke er muligt, skal der vælges et nyt medlem hurtigst muligt for resten af
perioden.

Stk. 16.
For bestyrelsen, ledelsen og andre ansatte ved skolen gælder i øvrigt bestemmelserne
i forvaltningslovens kapitel 2 om inhabilitet og kapitel 8 om tavshedspligt m.v.

Stk. 17.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 3 af medlemmerne er mødt personligt
frem. Bestyrelsen træffer beslutninger ved almindelig stemmeflerhed blandt de
tilstedeværende. Bortset fra de nedenfor i stk. 21 angivne beslutninger vedrørende
fast ejendom. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt eller ved brev. Ved stemmelighed
er formandens og i dennes fravær næstformandens stemme udslagsgivende.

Stk. 18.
Bestyrelsen skal føre protokol over dennes beslutninger. Ethvert bestyrelsesmedlem
har ret til at få ført sin afvigende mening til referat. Protokollen skal underskrives af
de medlemmer, der har deltaget i mødet. Konstateret inhabilitet skal indføres i
protokollen.

Stk. 19.
I tilfælde af uoverensstemmelse mellem lovgivningen og vedtægternes ordlyd skal
bestyrelsen følge lovgivningen og har ansvaret for, at skolens vedtægter til enhver tid
er i overensstemmelse med lovgivningen.

Stk. 20.
Bestyrelsen fastsætter en forretningsorden for sin virksomhed, der mindst skal
indeholde bestemmelser om, hvordan indkaldelse til bestyrelsesmøder skal ske.
Denne optages til vedtægterne som bilag.

Stk. 21.
Bestyrelsen ansætter og afskediger skolens leder og skolens øvrige personale.
Kompetencen til at ansætte og afskedige skolens øvrige personale kan bestyrelsen
delegere til skolens leder, idet skolelederen dog, uden at delegation er nødvendig, til
enhver tid på egen hånd kan ansætte og afskedige vikarer og anden midlertidig
medhjælp til kortvarig tjeneste. Dog kræver beslutninger om ansættelse eller
afskedigelse af skolens leder, at 4 af bestyrelsens 5 medlemmer stemmer for.

Stk. 22.
Bestyrelsen og ledelsen træffer i fællesskab beslutning om køb, salg og pantsætning
af fast ejendom. Til bestyrelsens vedtagelse kræves kvalificeret flertal således at
mindst 2/3 af medlemmerne stemmer for. Ved stemmelighed blandt ledelsen, er
bestyrelsens beslutning gældende.

Stk. 23.
Bestyrelsen godkender størrelsen af skolepengene og størrelsen af forældrebetalingen
for skolefritidsordningen, klassekvotienten samt træffer, i samarbejde med ledelsen,
beslutning om ethvert andet spørgsmål om skolen, som bestyrelsen selv ønsker at
træffe beslutning om jfr. dog § 3, stk. 2, § 3, stk. 20, § 10, stk. 1 og § 11, stk. 2.

IV – Regnskab mv.

§ 4
Skolens regnskabsår følger kalenderåret.

Stk. 2.
Bestyrelsen er ansvarlig for, at der hvert år udarbejdes en retvisende årsrapport for
skolen i overensstemmelse med gældende regler.

Stk. 3.
Bestyrelsen har ansvaret for, at årsrapporten underkastes betryggende revision i
overensstemmelse med gældende regler.

Stk. 4.
Bestyrelsen er ansvarlig for, at et revideret og originalt underskrevet regnskab, samt
revisionsprotokoller sendes til Børne- og Undervisningsministeriet inden udløb af den
af ministeriet fastsatte frist. Alle bestyrelsesmedlemmer skal underskrive regnskabet
og afgive erklæring på tro og love om, at de opfylder betingelserne for medlemskab.

Stk. 5.
Bestyrelsen vælger skolens revisor.

Stk. 6.
Medlemmer af forældrekredsen og ansatte ved skolen har efter anmodning ret til at få
indblik i revisionsprotokollerne og i de budgetter og regnskaber, som bestyrelsen har
godkendt, dog ikke heri indeholdte oplysninger, som er omfattet af forvaltningslovens
regler om tavshedspligt.

Stk. 7.
Bestyrelsen kan udstrække retten efter § 4, stk. 6 til også at omfatte andre personer.

V – Forældrekreds, valg af bestyrelsesmedlemmer og forældrekredsmøde

§ 5
Forældrekredsen består af forældrene til børn på skolen.

Stk. 2.
Forældrenes rettigheder i medfør af denne vedtægt og lov om friskoler og private
grundskoler m.v. tilkommer den eller de personer, der har forældremyndigheden over
eleven eller har barnet i pleje, idet den der har eleven i pleje dog ikke kan træffe
beslutning om skolegangens begyndelse og varighed.

Stk. 3.
Den/de personer som har forældremyndigheden over et barn tilmeldt Marieskolen er
medlem af forældrekredsen. Den/de personer, som har forældremyndigheden over
barnet har rettigheder i medfør af lov om friskoler og private grundskoler m.v., jf.
lovens § 38.

Stk. 4.
Det påhviler forældrekredsen at føre tilsyn med skolens almindelige virksomhed.
Forældrekredsen træffer selv beslutning om, på hvilken måde tilsynet skal udøves.
Skolen skal i øvrigt følge tilsynsreglerne i „Lov om friskoler og private grundskoler
m.v.” og de i henhold hertil udstedte bekendtgørelser.
VI – Generalforsamlingen

§ 6
Stk. 1.
Generalforsamlingen består af forældrekredsen.
Ordinær generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af april måned. På
skolen eller et andet sted i hjemstedskommunen. Generalforsamlingen indkaldes af
bestyrelsen ved almindeligt brev, e-mail eller anden sikker forsendelsesmåde med
mindst 14 dages varsel med angivelse af dagsorden. Indkaldelsen til ordinær
generalforsamling skal vedlægges eventuelle forslag fra bestyrelsen, der er til
behandling på forældrekredsmødet som bilag og mindst indeholde følgende
dagsorden:
1. Valg af dirigent.
2. Bestyrelsen aflægger beretning.
3. Skolelederen aflægger beretning
4. Bestyrelsen forelægger den reviderede og godkendte årsrapport til orientering.
5. Bestyrelsen forelægger det vedtagne budget til orientering.
6. Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter, jvf. § 3, stk. 3 og 4.
7. Valg af tilsynsførende (kun relevant de år, hvor der skal ske valg af
tilsynsførende)
8. Indkomne forslag.
9. Eventuelt.

Stk. 2.
Forslag, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal være
bestyrelsen i hænde senest 8 dagen før generalforsamling. Forslag fra bestyrelsen
skal bekendtgøres for medlemmerne senest ved indkaldelse til generalforsamlingen.

Stk. 3.
Af indkaldelsen skal fremgå gældende regler for valg af bestyrelsesmedlemmer og
suppleanter. For begge valg gælder, at det af indkaldelsen bl.a. skal fremgå, at
enhver forælder har ret til at foreslå kandidater på mødet.

Stk. 4.
Hvert medlem har én stemme.

Stk. 5.
Der kan kun gives fuldmagt til en person, med hvem man har fælles
forældremyndighed over et barn på skolen.

Stk. 6.
Generalforsamlingen er beslutningsdygtigt uden hensyn til antallet af fremmødte
medlemmer. Generalforsamling træffer beslutninger ved almindelig stemmeflerhed,
bortset fra beslutning om nedlæggelse af skolen jfr. § 11, stk. 2.

Stk. 7.
Bestyrelsen eller forældrekredsen træffer selv afgørelse om, hvorvidt personer uden
for forældrekredsen kan deltage i forældrekredsmøder og i givet fald hvilke personer

Stk. 8.
Kandidater til bestyrelsen kan ikke være dirigent på forældrekredsmøder.

Stk. 9.
Der skal føres protokol over det på forældrekredsmøder vedtagne. Protokollen skal
underskrives af dirigenten.

Stk. 10.
Valghandlinger skal være hemmelige, hvis et eller flere medlemmer af
forældrekredsen ønsker det.

Stk. 11.
Ved valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter kan hver forælder afgive stemme
på det antal medlemmer, der skal vælges til bestyrelsen, henholdsvis på et antal
personer svarende dels til det besluttede højeste antal suppleanter og dels det
besluttede højeste antal tilsynsførende.

Stk. 12.
Kandidaterne er valgt i rækkefølge efter størrelsen af de personlige stemmetal. I
tilfælde af stemmelighed foretages lodtrækning.

Stk.13.
Genvalg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter, kan finde sted.

Stk. 14.
Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når bestyrelsen beslutter det.
Ekstraordinær generalforsamling skal i øvrigt indkaldes af bestyrelsen, når minimum 3
medlemmer af bestyrelsen eller mindst 2/5 af forældrekredsen skriftligt kræver det.
Indkaldelsen sker som ved ordinær generalforsamling.

Stk. 15.
Generalforsamlingens kompetencer er anført i § 3, stk. 3, § 6, § 7, § 10, stk. 1 og §
11, stk. 2.

VII – Skolens drift

§ 7
Skolens drift gennemføres ved offentlige tilskud og ved egendækning herunder
skolepenge for eleverne og forældrebetaling for skolefritidsordning efter lov om
friskoler og private grundskoler m.v. og eventuelt ved bidrag fra andre.

Stk. 2.
Skolens midler må kun komme skolens skole- og undervisningsvirksomhed til gode.

Stk. 3.
Et eventuelt overskud ved skolens drift tilfalder skolen.

Stk. 4.
Bidrag til skolen giver ikke ret til nogen del af skolens formue eller til udbytte af
nogen art.

Stk. 5.
Bestyrelsen skal forvalte skolens midler til størst mulig gavn for skolen og skal tage
skyldige økonomiske hensyn.

Stk. 6.
Skolens likvide midler skal anbringes i overensstemmelse med bestemmelserne i lov
om friskoler og private grundskoler m.v. og må ikke anbringes på konti m.v., som
andre end skolen har rådighed over.

VIII – Tegningsret

§ 8
Skolen tegnes enten af bestyrelsens formand og skolens ledelse i forening eller af en
af disse i forening med bestyrelsens næstformand.

Stk. 2.
Ved køb, salg og pantsætning eller andre dispositioner over skolens faste ejendomme
kræves underskrift af 2/3 af bestyrelsens medlemmer.

Stk. 3.
Tegningsretten kan ikke delegeres, og der kan ikke gives prokura jfr. dog stk. 4.

Stk. 4.
Bestyrelsen kan træffe beslutning om, at skolelederen i et nærmere fastlagt omfang
og under bestyrelsens ansvar bemyndiges til at udføre overordnede
ledelsesfunktioner, når dette er nødvendigt for at opnå en hensigtsmæssig daglig
ledelse.

IX – Ændring af skolens vedtægt

§ 9
Bestyrelsen og generalforsamlingen træffer i fællesskab beslutning om
vedtægtsændringer. I begge organer sker vedtagelse ved almindelig stemmeflerhed,
forudsat at mindst halvdelen af bestyrelsen er mødt op, men uden hensyn til antallet
af fremmødte medlemmer fra forældrekredsen jfr. § 3, stk. 17 og § 7, stk. 6.
Stk. 2. Vedtægtsændringer har kun gyldighed, hvis de 1) indeholder oplysning om,
hvem der er formand og næstformand for bestyrelsen, 2) er underskrevet af samtlige
bestyrelsesmedlemmer og 3) angiver bestyrelsesmedlemmernes navne og adresser
med let læselig skrift f.eks. maskinskrift og 4) er offentliggjort på skolens hjemmeside
med angivelse af, hvornår offentliggørelsen har fundet sted, og hvornår
vedtægtsændringerne er vedtaget af bestyrelsen.

X – Nedlæggelse af skolen

§ 10
I tilfælde, hvor bestyrelsen efter lovgivningen skal drage omsorg for likvidation af
skolen, har bestyrelsen kompetence til at træffe beslutning om skolens nedlæggelse.
Beslutning træffes efter reglen i § 3, stk. 17, forudsat at mindst halvdelen af
bestyrelsen er mødt op.

Stk. 2.
Bortset fra det foran i stk. 1 nævnte tilfælde træffer bestyrelsen og forældrekredsen
beslutning om skolens nedlæggelse. Til vedtagelse af forslag om nedlæggelse kræves,
at et flertal på mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget uden hensyn til
antallet af fremmødte medlemmer. Dog gælder det, at der for bestyrelsen
vedkommende skal være flertal.

Stk. 3.
Ophører skolen med at drive skolevirksomhed skal skolen nedlægges.

Stk. 4.
Det påhviler bestyrelsen at orientere forældrekredsen om beslutning om nedlæggelse
og om grundlaget herfor. Orienteringen skal ske umiddelbart efter beslutningen om
nedlæggelsen er truffet.

Stk. 5.
Det påhviler bestyrelsen at give Børne- og Undervisningsministeriet og de kommuner,
hvor eleverne er hjemmehørende, meddelelse om skolens nedlæggelse.

Stk. 6.
Det påhviler bestyrelsen at orientere Børne- og Undervisningsministeriet for Børn og
Undervisning, Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen omgående, hvis skolen standser sine
betalinger, begæres konkurs, eller der i øvrigt er fare for, at skolens virksomhed må
indstilles.

Stk. 7.
Bestyrelsen har ansvaret for bevarelsen af skolens aktiver og for, at den økonomiske
opgørelse i anledning af skolens nedlæggelse foretages efter gældende regler, samt at
skolens nettoformue anvendes i overensstemmelse med vedtægten.

Stk. 8.
Eventuelle overskydende midler skal med Børne- og Undervisningsministeriet
godkendelse anvendes til skoleformål, der støttes gennem lov om friskoler og private
grundskoler m.v.

Stk. 9.
Det påhviler bestyrelsen at fungere videre, indtil den økonomiske afvikling af skolens
aktiver og passiver er tilendebragt efter gældende regler, herunder at skolens
nettoformue anvendes i overensstemmelsen vedtægten.

 

Vedtaget på bestyrelsesmøde d. 5. oktober 2023 og generalforsamlingen d. 30. april
2024
Skolens vedtægter er godkendt af STUK den 18. juni 2015, og vedtægterne er offentliggjort på denne hjemmeside d. 28. maj 2024.