Tilsynsførende

Alle frie og private grundskoler i Danmark er pålagt ved lov at skulle have en certificeret tilsynsførende eller at føre selvtilsyn. På Marieskolen har forældrekredsen valgt at have tilsynsførende ude fra.

Den tilsynsførende kommer på skolen én gang årligt, for at sikre at skolen lever op til de love, der er omkring private grundskoler. Herefter skriver den tilsynsførende en tilsynserklæring, som bliver offentliggjort her på siden.

Marieskolens forældrekreds har valgt Bettina Brandt som tilsynsførende på skolen. Bettina kommer og fører tilsyn med skolen i marts måned, og i forbindelse med skolens generalforsamling i april kommer hun med et oplæg med de observationer, som hun har gjort sig på skolen.

Tilsynserklæring, 2025

Tilsynserklæring, 2024

Tilsynserklæring, 2023

Evaluering af og opfølgning på tilsynserklæringen

Da der ikke har været anmærkninger på tilsynserklæringen, er der ikke iværksat planer for evaluering og opfølgning på denne. Der bliver dog jævntligt evalueret og reflekteret over skolens faglige, pædagogiske og didkatiske praksis, således at vi bliver ved at med tilbyde en undervisning, der lever op til kravene.

Evaluering af elevernes udbytte af undervisningen

På Marieskolen lægger vi stor vægt på at følge den enkelte elevs faglige og personlige udvikling. I 7.-9. klasse gives der karakterer tre gange årligt. To af disse karaktergivninger følges op af skole-hjem-samtaler, hvor elevens udbytte og trivsel drøftes i tæt dialog mellem lærere og forældre.
I november arbejder vi med et særligt evalueringsformat kaldet Min Bog. Her skriver lærerne en individuel udtalelse til hver elev med fokus på både faglighed og personlig og social udvikling. Forældrene giver skriftligt svar på udtalelsen, og både udtalelse og svar danner afsæt for en opfølgende samtale. Denne praksis styrker elevens bevidsthed om egen læring og åbner for vigtige dialoger mellem skole og hjem.
I 9. klasse deltager eleverne i Folkeskolens Afgangsprøver. Som fri grundskole vælger vi at følge disse prøver, da de giver et anerkendt og ensartet billede af elevernes udbytte. Vi følger løbende resultaterne og bruger dem til at vurdere, om vores elever er fagligt godt rustet til ungdomsuddannelserne.

Evaluering af den samlede undervisning

Evalueringen af elevernes resultater og progression bruges ikke alene individuelt, men også i det kollegiale samarbejde om at vurdere undervisningens kvalitet og relevans. Vi analyserer løbende både karaktergennemsnit og prøveaflæggelse i et bredere perspektiv, og vi sammenholder resultaterne med nationale benchmarks.
Derudover indgår observationer, fagteamdrøftelser og pædagogiske møder som en fast del af vores praksis for kvalitetsudvikling. Her evaluerer vi, om vores metoder, materialer og undervisningsformer fremmer elevernes læring og trivsel. For os handler evaluering ikke kun om, hvad eleverne lærer – men også hvordan.
Vi har fokus på at dele viden mellem lærere, så god praksis kan inspirere bredt. Undervisningen evalueres ikke som en enkeltstående aktivitet, men som en løbende proces, der udvikler sig i takt med elevernes behov og samfundets krav.

Opfølgningsplan

På Marieskolen har vi en klar målsætning: Ingen skal dumpe. Det er ikke blot en ambition – det er en konkret handleplan, som træder i kraft midt i 8. klasse, hvis en elev vurderes til at ligge under karakteren 02 i ét eller flere fag.
Handleplanen indebærer en forpligtende aftale mellem elev, forældre og lærere. Her formuleres konkrete indsatser og mål – det kan f.eks. være øget lektiestøtte, mere struktureret hjemmearbejde, samtaler med faglærere eller støtte fra ressourcepersoner. Planen evalueres løbende og justeres efter behov.
Denne systematiske opfølgning er en vigtig del af vores evalueringskultur. Den understøtter ikke kun den enkelte elevs udvikling, men sender også et tydeligt signal om, at vi som skole tager ansvar for alle elevers læring og trivsel.